Saturday 2 June 2007

Fra 1. Mosebog til Åbenbaringen på 5 dage

Det var en søndag formiddag, at jeg greb min bibel og tog bussen til Baptistkirken på Narkis Street i Jerusalem. Det er der i og for sig ikke noget underligt i, hvis det ikke lige var fordi, de har deres gudstjenester om lørdagen. Nej, jeg stillede mig op på en talerstol udenfor i haven og læste op fra min danske bibel i et kvarter.

Sådan havde over 100 mennesker gjort før mig, én efter én. Projekt Bibelmaraton gik ud på at lade Guds ord lyde i en ubrudt strøm indtil hele bibelen var læst igennem. Dog blev der kun læst i dagtimerne bortset fra det første døgn, hvor kirkens unge kæmpede sig igennem jødernes lovtekster i nattens mulm og mørke.

Mens jeg var der, overværede jeg en vigtig milepæl – både for oplæsningen og for hele frelseshistorien: Overgangen fra Gammel til Ny Testamente. Selv kom jeg til at læse fra bjergprædikenen. (Som jeg både frygter og elsker, fordi Jesus er så radikal)


Hvad nytter det?
Jeg havde hørt, at der stort set ikke var nogen, som lyttede til oplæsningen, så inden jeg kom på, spurgte jeg mig selv: Hvad skal det gøre godt for? Men da jeg forlod kirken efter en times tid, kunne jeg se mange perspektiver i det:

1) At "bygge på ordets klippegrund". Bibelen er kirkens grundlag og udgangspunkt. Samtidig kan en bibelmaraton inspirere og opmuntre den enkelte til bibellæsning.
2) Bibelen er global. Bibel-oplæsningen samlede kristne i Jerusalam på tværs af alder, teologi, nationalitet osv. For bibelen har vi alle tilfælles. Da jeg ankom, blev der læst på fransk, som blev afløst af engelsk, derefter Mette og jeg på dansk, der blev efterfulgt af koreansk.
3) At læse Bibelen i sin sammenhæng. Alt for ofte glemmer vi, at Bibelen på mange måder er en kronologisk, sammenhængende fortælling og ikke en opslagsbog. Fx læste vi:

Fra Malakias 3, 23-24: Se, jeg sender profeten Elias til jer, før Herrens dag kommer, den store og frygtelige. Han skal vende fædres hjerte til deres sønner og sønners hjerte til deres fædre, så jeg ikke skal komme og slå landet med forbandelse.

Og lidt senere fra Matthæus 11,14: Om I vil tage imod det: Han er Elias, som skulle komme. Aha! Helt tydelig sammenhæng mellem GT og NT helt uden teologer og andre bibelkyndige til at vise det... :-)

4) Den, der har ører, skal høre. Denne Bibelmaraton var en meget konkret måde at forkynde Guds ord ud i samfundet og skabte synlighed omkring kirkens arbejde. Enhver var velkommen til at sætte sig ned og lytte med, og mange nysgerrige forbipasserende standsede op og spurgte, hvad vi lavede.

Arrangørerne fortæller, at de blev inspireret af dette vers fra 1 Timotheus: Indtil jeg kommer, skal du tage vare på skriftlæsningen, formaningen og undervisningen. (4,13)

Læs mere om arrangementet i denne artikel:
http://www.narkis.org/Archives/Articles/Bible%20Marathon.htm

Findes der lignende initiativer i Danmark? Jeg synes ligesom, jeg har hørt ordet Bibelmaraton før...

No comments: