Saturday 31 March 2007

Besøg hjemmefra

I denne uge tog jeg afsked med 3 af mine nære slægtninge, som var på et 1o dages besøg her i Israel, og I skal da ikke snydes for et par glimt derfra.

Det blev til mange uforglemmelige øjeblikke, deriblandt diarré og tilstoppet toilet, vandretur, kamelridning, bjergklatring, fantastiske udsigter og politiske diskussioner.

Hjælp, der er en elektriker løs i huset!
Manden havde ikke havde ikke engang været her et døgn, da jeg en dag kom hjem fra arbejde og fandt mærkværdige lampeskærme over det hele, alle de sprungne pærer udskiftet - naturligvis med elsparende alternativer og et fikset kølesskabsstik, som før hang og dinglede faretruende langt ude af kontakten.

Populære blondiner
Tirsdag i sidste uge tog Nader os med på eventyr på Vestbredden - nærmere betegnet Jeriko, Ramallah og andet godt derimellem.


I Jeriko, som er den største interne turistattraktion på Vestbredden, mødte vi mange muslimske skolepiger på udflugt, som faldt for min lillebrors lyse lokker og min mors nysgerrighed og åbenhed. Begge blev i øvrigt beskyldt at være min søster den dag.


-Her er det Lasse, der må af med sin email adresse. Men bare rolig, han "har oprettet en email til den slags", som han selv siger!

Dagen sluttede af med aftenensmad hos familien Ghneim i Ramallah. Og vi gik ikke sultne derfra!

Smuk natur og den slags
Derfter drog vi et smut nordpå, hvor min mor fik et sentimentalt gensyn med (den daværende) Kibbutz (og nuværende landsby) Neve Yam, hvor hun arbejdede for 26 år siden. Desuden besøgte vi den gamle, stemningsfulde fæstningsby Akko ved Middelhavskysten.





I weekenden drog de raske af os af sted på den før omtalte ørkentur, som bl.a. gik til Melørkenen og Mount Sodom, som det bibelske Sodoma menes at have ligget i nærheden af.


Vi blev også præsenteret for saltstøtten af Lot’s hustru, som… hm… vist har mistet sine former lidt.


Tilbage på pinden
Besøget, som også betød en uges ferie for mig, fik sin ende tirsdag aften, og nu er jeg så tilbage på kontoret og i mit eget soveværelse! Tak for besøget, vi ses til sommer!

No comments: